Relacja z I KBNP na Politechnice Bydgoskiej

Zorganizowana w dniach 4-5 czerwca 2024 roku przez Katedrę Eksploatacji Maszyn i Transportu Wydziału Inżynierii Mechanicznej Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich i oraz Instytut Technologii Karoserii konferencja wzbudziła ogromne zainteresowanie zarówno wśród przedstawicieli rynku napraw powypadkowych, pracowników naukowych, jak i studentów. W dwudniowych obradach i prezentacjach technologii wzięło udział ponad stu uczestników.
Honorowy patronat nad Konferencją objął Wojewoda Kujawsko – Pomorski.

Konferencję rozpoczął od przywitania wszystkich zgromadzonych na sali Senatu Politechniki Bydgoskiej jeden z pomysłodawców konferencji dr inż. Tomasz Kałaczyński, a oficjalnego otwarcia dokonał dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej dr hab. inż. Piotr Aleksandrowicz, prof. PBŚ. Uczestników i gości przywitał również przedstawiciel partnera technologicznego konferencji, Bogusław Raatz reprezentujący firmy: HERKULES AUTO-TECHNIKA oraz GYS. Obrady prowadził prodziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej dr hab. inż. Łukasz Muślewski, prof. PBŚ.


Pierwszy dzień poświęcony był referatom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem wynikającym z jakości prowadzonych napraw pojazdów. Poruszano zagadnienia związane bezpośrednio z technologią napraw, geometrią układu jezdnego oraz organizacji i ekonomii rynku napraw. Pierwszy referat wygłosił Sławomir Kocznur, przedstawiciel firmy PRECYZJA TECHNIK produkującej urządzenia do diagnostyki geometrii układu jezdnego. W swoim wystąpieniu położył mocny akcent na jakość i staranność podczas diagnostyki powypadkowej pojazdu. Kolejne wystąpienie było ściśle związane z bezpośrednim wpływem stosowanych technologii napraw podczas likwidacji szkód powypadkowych w pojazdach drogowych. Krzysztof Raatz z firmy HERKULES AUTO-TECHNIKA, jednego z dwóch partnerów technologicznych konferencji, w syntetyczny i przejrzysty sposób zaprezentował najważniejsze aspekty techniczne decydujące w dużej mierze o efektywnej naprawie, która jest gwarancją tego, że pojazd nie będzie stwarzał zagrożenia dla jego użytkowników, ale i innych uczestników ruchu drogowego. Dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej dr hab. inż. Piotr Aleksandrowicz, prof. PBŚ przedstawił analizę wpływu zrównoważonych i odpowiednio egzekwowanych zasad rozliczania kosztów likwidacji szkód na efekty techniczne i stan pojazdu po naprawie, co było zaskakujące dla wielu uczestników zgromadzenia. Dodatkowo Dziekan omówił podstawy dotyczące wykorzystania technologii 2D i 3D do procesu rekonstrukcji zdarzeń drogowych. Nie ma niestety w tym artykule miejsca, aby choć pokrótce omówić wszystkie wystąpienia pierwszego dnia konferencji.
Na kolejny dzień uczestnicy przenieśli się do laboratorium Wydziału Inżynierii Mechanicznej, gdzie zgromadzono sprzęt będący na wyposażeniu pracowni, jak i ten, który został specjalnie dostarczony i zaprezentowany przez partnerów technologicznych wydarzenia.


Druga odsłona co prawda zaczęła się od krótkich prezentacji, ale jego większą część wypełniły pokazy praktyczne i dyskusje panelowe. Pierwsza prezentacja wykonana przez Bogusława Raatza dotyczyła bardzo mało znanych i w zasadzie nieomawianych publicznie zagadnień związanych z technologiami i innymi aspektami napraw uszkodzonych ram pojazdów użytkowych. Kolejna część prelekcji to bezpieczeństwo pojazdów po naprawach powypadkowych wynikające z błędów popełnionych podczas naprawy blacharskiej. Jednym z ważniejszych punktów całej konferencji było zaprezentowanie przez zespół badawczy dr. inż. Tomasza Kałaczyńskiego zastosowania diagnostyki drganiowej w ocenie stanu technicznego karoserii. Wraz z prelegentem zagadnienia prezentowali dr inż., Michał Liss oraz dr inż. Marcin Łukasiewicz, demonstrując metodę, której idea z powodzeniem stosowana jest między innymi do monitorowania stanu technicznego maszyn i nazywa się MTM Test Solution. Nowe zastosowanie owego systemu to krok milowy w powstaniu systemu do badania jakości naprawianych elementów karoserii samochodowej. Część teoretyczna zakończyło wystąpienie Macieja Brzezińskiego dotyczące analizy wpływu systemu likwidacji szkód na zastosowanie odpowiednich technologii i procedur naprawczych. Maciej Brzeziński to niezależny ekspert rynku motoryzacyjnego, który głównie specjalizuje się w szkoleniach dla właścicieli i kadry kierowniczej serwisów blacharsko-lakierniczych.


Opublikowano

w

Tagi: